lördag 13 december 2008

Hela ligan!

Färgglada frukostflingor i frigolitförpackningar!

Morsan inspekterar motorn
Pappa och Håkan tittar på utsikten över Duluth

Olofs täkter i Evansville

Vi tittar på kort från stugbygget, Blaxås och familjen

Den gamla järnvägsstation i Alexandria, hit kom Bröderna Olsson med tåget från NY Här bor Brad & Mary

tisdag 28 oktober 2008

Nu har vi varit hemma i drygt en månad - har insett att det är få förunnat att fått sett och upplevt en resa som vår. Tack vare vår amerikanska familj har vi nästan blivit behandlade som kungligheter - de förhandlade till sig allt från bättre bord, - priser, - rum, -standard och service.
Vi har sett saker som vi aldrig tänkt på, hittat till eller känt historian om varför.

Tusen tack till ALLA - till Håkan som charmade hela släktgrenen over there OCH naturligtvis till mamma och pappa som vi kan dela alla fina minnen med!

Den här resan syfte var att knyta kontakt med våra släktingar på andra sidan men kanske främst att se och få en liten inblick hur min pappas farfar och hans bröder levde sina liv i Amerika för hundra år sedan. Lite ledsamt att vi inte ägnade fler dagar på resans mål - Evansville.
Jag har också insett att världen är liten och mindre än man tror, det finns "forsa-saker" hemma hos var och varannan släkting där precis som vi har "amerikanska" grejjor som bröderna Olsson tog med sig hem. Världen "krymper" för varje generation, dels så utvecklar vi språket mellan varandra och även tekniken med hur vi transporterar oss fram och tillbaka .
Bla så står det att läsa i Eriks dagbok om sin hemresa tillbaka till Forsa, den tog totalt 17 dagar - för oss tog det ca 20 timmar (inklusive all väntan på flygplatser och tågstation)
Det är skillnad det!

Synd att vi inte gjorde den här resan tidigare, före -92 innan Anders dog. Men det är ju meningen med allt, så även detta.´
Ju fler veckor som passerar så hamnar ytterligare en resa till Minnesota längre och längre ner på prio-listan, det blir vardag här hemma också med allt som ska göras.
Men någongång far vi igen!

lördag 13 september 2008

Good morning Sweden!

Lång resa hem -fredagmorgon från hotellet mot Lindbergsterminalen i Minneapolis, vidare till NY och ankom till sist Arlanda. Med god marginal kom vi på tåget och på lördagsförmiddagen kl 11.00 klev vi av på perrongen i Glada Hudik.

Borta bra men hemma bäst, som alltid!

fredag 12 september 2008

En VÄLDIGT massa skor...

Här skulle grabbarna varit med !

Bev skriver på MSN med Nisse

Vi har återlämnat hyrbilen, tyvärr Håkan...

Fika på IKEA

Dag 10
Vår sista dag i Minnesota!
Vi bjöd med oss Bev på dagens sista runda, vi var bla på IKEA, inte för att handla utan bara för kul.

Det ser precis ut som hemma och priserna är ungefär detsamma, vi både fikade och tog en lunch i deras restaurang - svenska köttbullar förstås :)

Vi lämnade tillbaka hyrbilen på flygplatsen, Håkan fick lite separationsångest, men den var var ju faktiskt

inte våran.

Tyvärr glömde Bev sin kamera under ett av sätena, hon gjorde en kraftansträngning via telefon från vårat hotell och de skulle kolla och återkomma OM den hittades (så här i efterhand så gick det bra).

Vi tog farväl av våra nya vänner och det var lättare sagt än gjort - de har blivit SÅ speciella och de känns som vi känt varandra sedan länge... Vi hoppas att det här var början på en livslång relation.

Vi kommer tillbaka!

Kvällen led mot sitt slut och vi gled in på Green Mills på middag. Brad och Mary kom och gjorde oss sällskap. Mamma och jag fick en jättefin kalender och en bok om immigranterna. Tänk att alla är så snälla!

Dag 9

Tillbaka på "Mallen", vi gjorde ett besök i deras inomhus akvarium och fick se båda hajar, pirajor och andra farliga fiskar. Vi gjorde en liten tur med bilen runt Eagan och handlade likör och vin inför kvällens kortspel.

torsdag 11 september 2008

Anders/Andrews namnteckning i locket

Brad har Andrews gamla amerika-koffert

Resan har varit givande och vi har sett och upplevt himla mycket, har insett att världen är faktiskt inte så stor ändå. Vi svenskar "står högt i kurs" jämförelsevis mot många andra. Minnesota-invånarna är gästvänliga, otroligt trevliga och artiga. ALLA man möter ler och säger hej, i affärer och på hotell och restauranger. Däremot är det inget hysch hysch på deras egna åsikter och VAD de ogillar . tex vissa religioner, folkslag, hur folk agerar etc. Det kommenteras!

I vårat sällskap hyllas McCain och Obama kritiseras. Men vi pratar helst inte politik, de har frågat vad vi tycker om Bosh - men eftersom de hyllar sina presidenter som gudar ligger vi lågt...

De är duktiga på att hylla sitt land och sin flagga, de är stolta för vad de visar upp - något som vi borde ta efter. De imponeras över vårat kulturarv i Sverige, våra gamla ärvda ting från flera hundra år tillbaka, sådant som vi har på logar och vindar - det visas upp här som skatter.

Vi har verkligen blivit mottagna som royalties :)
Vi har shoppat och ätit gott, dollarn stiger men vi har hittills bara gjort fynd. Bensinen kostar bara 6 kr/litern så det är bilens förlovade land. Till frukost serveras våfflor m sirap, beagles och jucie, inget pålägg. Kaffet är ljust som te men det finns särskilda cafe-kedjor såsom Starbucks, att rekommendera!

Märken som grabbarna därhemma gillar på både kläder och skor finns här för mindre än halva priset, vanligt mode för oss vuxna är lite svårare att få tag på. De klär sig själva lite dåligt, de har liksom fastnat i slutet på 70-talet eller något liknande....

Nä nu är det dax att kliva upp, klockan är snart 6 på morgonen (har fortfarande lite svårt att anpassa mej efter den amerikanska tiden, blodsockret är kasst men jag får justera det när jag kommer hem till Svedala igen.)

Sköt om Er där hemma, usch nu börjar jag längta hem oxå - det har jag inte gjort på hela tiden!Kramiz !!

Bakad potatis för EN person!

Grattis på Födelsedagen!

Svenska Institutet

I "kaffestugan" på Sv. Institutet

Där tog vi en slät kopp svenskt kaffe!

Man förväntar sig att det skall rassla ut en cowbow med hölstret på höften....

Bevs alla barnbarn

Hemma hos Bev & Don

Dag 8
Nu känns det faktiskt att vi är i slutet på resan, vi har tagit oss igenom alla delmål och våra sista dagar spenderas i Minneapolis.
Kl halv 11 rullade vi in på Marmik Circle till Bev & Don. De bodde så himla fint! Vi blev bjudna på lunch
(lite komiskt är att man dricker kaffe FÖRE maten här. )

Bev och Don framför sitt hus på Marmik Circle

Vi stuvade in oss i vår kärra och fick en guidad tur till Missisippifloden. Så precis så kom det en pråm som dockade in i slussarna.
Bev och jag från utsiktsplats där Missisippifloden går ihop med St Croix floden

Vid Missisippifloden!

Så for vi fort vidare, pressat schema men vi hann dock till Svenska Institutet inan de stängde .
Vi var inte så imponerade av det. Men ändock.
Våra vänner hade bokat plats på Jensens restaurang, ett flott ställe, tyvärr var vi inte så hungriga och om ni ser ovan bild på den bakade potatisen- ja, den var till EN person - då förstår ni hur man kände sig när maten serverades - proppmätt!

tisdag 9 september 2008

En paus i shoppandet!

En nöjespark mitt i gallerian

Här finns över 500 butiker och ett nöjesfält !

Amerikas näst största Galleria

Fläskiga bilar överallt

Vårat hotell i Eagan

Dag 7
På vårat hotell har man ingen vidare frukost. 3 av 4 saknar de amerikanska våfflorna och all sirap men efter ett par beagles och en tallrik färgglada flingor så är blodsockernivån relativt hög ändå. Ost- & skinkskivor finns inte. Man har förstått för länge sedan varför stordelen av befolkningen här är överviktig, och då menar jag inte bara några extra valkar lite här och där...
Hur som helst så blev dagens utflykt - Mall of America !
Vi hängde på låset kl 10.00 och ca 6 timmar senare var vi nöjda - för idag :)

Håkan och farsan åkte hem till Brad och de fick en guidad tur på UPS, en stor Speditör i USA. De fick se hur alla paketet hanterades och slussades ut i staten på bilar. Bev kom till oss på hotellet och vi drog på lite seightseeing i Eagan.

måndag 8 september 2008

Mor och far har börjat bryta på amerikanska - det är nog bra att det bara är ett par dagar kvar till hemresan :)

Ankommer Minneapolis

Farsan vid ratten.

I converse-butiken

På ett cafe i Albertville

Anländer Minneapolis och gjorde en avstickare till en Outlet i Albertville, här var det shopping i 100 knyck så mamma nästan släpade sig fram till bilen - av trötthet.
Håkan handlade en nice resväsa med zebra-mönster.

Lappen med namnen på Inger och Per Göran - världen är bra liten !!
Vi skickar den med Margaretha när vi kommer hem så förmedlar hon den till Er.
Vägarna var så breda och ingen mer än vi var ute och gick...

Det var lite svårt att ta sig över gatan

Shopping-bild

Kontakt med omvärlden

Dag 6

Igår anlände vi till St Cloud. Hotellet var helt OK men deras restaurang var en katastof, de missade både det ena och det andra, glömde tom att vi var 4 som åt, de kom in med 3 portioner... Hur som haver så var det mest shopping som gällde.

Imorse drog vi vidare ner mot Minneapolis, lite surfande först förstås.

Resans 3 bästa tillhörigheter -

* GPS = "vår högra arm"
* Vår bärbara dator = kontakten till grabbarna där hemma och Sveriges nyheter

* Skinnjackan = ingen värmebölja här inte...

söndag 7 september 2008

Olof Öhman med sina föräldrar och syskon

Jag överlämnar kortet på Olof Öhmans föräldrahem i Näsviken

Vi gav Kenshingtonmuseet vårat orginalvykort fr 1915
De hade ju bara en kopia...

Museet

Runstenen

Dag 5

Gårdagen gick för fort, vi återvände till Kensington museet och överlämnade fotot på Olof Öhmans föräldrahem i Näsviken. Julie som jobbade där vart blev otroligt tacksam! Hon berättade även att hennes förra mans släktingar var släkt med Öhman, nu var hon omgift till Blank och denne man hade också anknytningar till Hälsingland, ja vad säger man.

Minnesota är som att komma till ett annat Sverige på något vis....

På museumet fanns även en fotostat kopia på huvudgatan i Alexandria i början på 1900.

Vi gav henne vårat vykort i orginal, skrivet av Anders/Andrew hem till Erik i Forsa 1915. Mamma tyckte absolut vi skulle skänka det - varför ska det ligga hemma på Näset och damma i ett fotoalbum, det finns flera :)
(Tog ett kort så vi kommer ihåg hur det såg ut, se ovan)

Efter lunch på B Michael D - toppenbra matställe, for vi vidare ner mot St Cloud och hittade en galleria med många butiker och bra priser, himla roligt att handla då märkes-skor och kläder kostar hälften mot för hemma. Vi bokade två rum på Holiday Inn. Inget fel på hotellet men deras restaurang (Legend grill & Bar) var skandal. Pappa fyllde år idag och mamma bjöd på middag, de missade att farsans skulle ha mat och glömde sedan både det ena och det andra. ... som kompensation halverade de notan men vi morrade rejält....